Information Maj 2024

Då har äntligen sommaren kommit 🙂 Och vi vill påminna er om vår gemensamma städ-dag den 25 Maj kl 10-18, där vi tillsammans städar i vårt område (och kanske på den egna uteplatsen) Grovsoprummet kommer vara öppet och vi bjuder på fika vid tvättstugan.

Tvättstugan

Nu har de nya maskinerna installerats och tvättstugan har också fått en liten make-over. Färg som blev över från tvättrummet , återanvändes till det första rummet och kostade oss alltså inget extra – förrutom möjligvis ryggskott 😉

Nu gäller det att vi alla hjälps åt att hålla tvättstugan och maskinerna i gott skick. Läs gärna insruktionerna för hur maskinerna skall användas (vi har sett att en del häller pulver tvättmedel i sköljmedelsfacket) och STÄDA efter er !!!
Vid upprepad misskötsel kommer er tvättbricka/tagg att blockeras.

Vi har haft lite problem med den ena torktumlaren. PODAB har varit ute och felsökt, det kan vara något fel med ventilationen så vi hoppas att det går att lösa snabbt. Under de kommande veckorna kommer också det nya bokningssystemet kopplas in och vi återkommer med mer information kring det.

Utevatten

Nu på våren öppnar många på sitt utevatten. Alla våra hus har utevatten via tappkran och/eller utkastare. Det ser lite olika ut hos alla men i det stora hela så har man antingen en utkastare + tappkran eller bara en tappkran.

Om man har 2 st så styr man endast vattenflödet till sin egna och till grannens tappkran.
Om man har 1 st kran så har man en kran i köket (sitter oftast i väggen mot v-rummet bakom en inspektionslucka) som styr vatten-trycket. Det är denna kran som måste stängas/öppnas för att vattenledningarna och utkastarna/ledningen inte skall frysa på vintern. Föreningen ansvarar för utkastaren som styr vattentrycket men inte tapp-kranen (både för hyresgästerna)

Underhållsplan

Styrelsen arbetar också just nu med att uppdatera underhållsplanen i syfte att identifiera kommande renovering/underhållsbehov. En underhållsplan är också viktig som underlag för årets budget. Detta innebär att vi kommer göra en del besiktningar i allas hus, och vi återkommer givetvis när detta kommer ske.

Försäkring

Avtalsperioden för vår fastighet-föreningsförsäkring (Folksam) gick ut i April , vi beslöt oss därför att byta bolag till IF då vi fick ett bättre pris. En liten påminelse är också att Ni bör skaffa ett sk bostadsrättstillägg till er hemförsäkring.

Felanmälan

ALL felanmälan skall gå via mail till brfkvarstaby@hotmail.com Vi tar inte emot några anmälningar via tele eller på gatan eller i WhatsUp gruppen. Viktigt är att ni skriver er adress samt kort beskrivning av ärendet och kontaktuppgifter.

 Då den tekniska förvaltningen (felanmälan) hos HSB sades upp förra året pga höga kostnader är det extra viktigt att Ni som anmäler fel beskriver ärendet så bra ni kan, gärna med foto. En del anmälningar kan vi lösa själva men för en del arbeten krävs speciell kompetens. Och för att inte ta ut ex en VVS:are i onödan behöver vi ordentligt med information vid felanmälningar. Tänk på att allt arbete som görs belastar föreningen – alltså vår gemensamma – ekonomi.

Vänligen respektera också att det kan ta en dag eller två innan ni får svar. Alla vi som sitter i styrelsen har ordinarie arbeten och vi gör så gott vi kan för att besvara era mail.

Med soliga hälsningar,

Styrelsen

Brf Kvarsta By

Av: styrelsen, maj 28, 2024
Tillbaka